Indija in Rusija sta leta 2000 sklenili izjavo o strateškem partnerstvu, ki je bilo leta 2010 povišano v posebno in privilegirano strateško partnerstvo.
Krepitev trgovinskih in gospodarskih odnosov je bila prednostna naloga vlad obeh držav, cilji pa so povečati dvostranske naložbe na 50 milijard ameriških dolarjev, dvostransko trgovino pa na 30 milijard USD do leta 2025.
Julija 2024, med obiskom predsednika vlade Narendre Modija v Rusiji, ga je predsednik Vladimir Putin odlikoval z redom svetega apostola Andreja, najvišjim državnim odlikovanjem Rusije, za »njegov prispevek h krepitvi indijsko-ruskih vezi«. Voditelja sta razpravljala o krepitvi gospodarskega sodelovanja na ključnih področjih, kot so energija, trgovina, proizvodnja, gnojila in racionalizacija carinskih postopkov. Prednost so imele strateške trgovske poti, vključno z mednarodnim prometnim koridorjem sever-jug, severno morsko potjo in morsko linijo Chennai - Vladivostok.
New Delhi in Moskva sta se dogovorila, da bosta spodbujala naložbe, začela skupne projekte in razširila sodelovanje v digitalnem gospodarstvu in izobraževalnem sektorju. Indija je napovedala odprtje dveh novih konzulatov v Kazanu in Ekaterinburgu ter pregledala napredek pri projektih jedrske energije, vključno z jedrsko elektrarno Kudankulam.
Ugotovitve s 25. zasedanja Medvladne indijsko-ruske komisije za trgovinsko, gospodarsko, znanstveno, tehnološko in kulturno sodelovanje (IRIGC-TEC)
Prvi podpredsednik ruske vlade Denis Manturov je poudaril, da se je v zadnjih petih letih blagovna menjava med Rusijo in Indijo povečala za več kot petkrat, zaradi česar je Indija druga največja ruska zunanjegospodarska partnerica. Obe državi si prizadevata okrepiti trgovinski mehanizem rupija-rubelj in sta vzpostavili račune Vostro za olajšanje transakcij v lokalnih valutah. Manturov je tudi poudaril njihovo zavezanost k dokončanju sporazuma o prosti trgovini (FTA) med Evrazijsko gospodarsko unijo (EEU) in Indijo, poleg dvostranskega sporazuma o storitvah in naložbah, pri čemer je dejal, da so ti ukrepi tesno usklajeni s potrebami poslovne skupnosti.
Nadalje je opozoril na stalna prizadevanja za krepitev sodelovanja med ruskimi in indijskimi bankami ter izrazil zanimanje za razširitev neposredne letalske povezave med državama. Trenutno Aeroflot izvaja 12 rednih letov tedensko iz Moskve in Jekaterinburga v Delhi in Goo. "Upamo, da bomo videli pogostejše lete, širšo mrežo prog in ponovno vzpostavitev letov indijskih letalskih družb," je dodal. Manturov je omenil tudi sodelovanje pri skupni proizvodnji hitrih električnih vlakov za indijske železnice v okviru pobude »Make in India«.
Poudarki dvostranske trgovine med Indijo in Rusijo
Po podatkih indijskega ministrstva za trgovino je dvostranska trgovina med Indijo in Rusijo v fiskalnem letu 2023–24 dosegla rekordno vrednost 65,70 milijarde USD, kar vključuje indijski izvoz v vrednosti 4,26 milijarde USD in uvoz iz Rusije v vrednosti 61,44 milijarde USD. Ključni indijski izvoz vključuje farmacevtske izdelke, organske kemikalije, električne stroje, mehanske naprave ter železo in jeklo. V uvozu iz Rusije prevladujejo nafta in naftni derivati, gnojila, mineralne surovine, dragi kamni in kovine ter rastlinska olja.
Dvostranska trgovina s storitvami je v zadnjih petih letih ostala stabilna, trgovinska bilanca pa je v korist Rusije. Leta 2021 je znašal 1,021 milijarde ameriških dolarjev.
Avgusta 2024 je Indija v Rusijo izvozila 505 milijonov ameriških dolarjev in uvozila 3,58 milijarde ameriških dolarjev, kar je povzročilo trgovinski primanjkljaj v višini 3,07 milijarde ameriških dolarjev. V primerjavi z enakim obdobjem leta 2023 je izvoz narasel za 42,7 odstotka, medtem ko se je uvoz zmanjšal za 39,9 odstotka, kar kaže na povečan obseg indijskega izvoza in zmanjšano odvisnost od ruskega uvoza, zlasti v energetskem sektorju.
Naložbe
Dvostranske naložbe so bile močne in so presegle prejšnji cilj 30 milijard ameriških dolarjev v letu 2018, zaradi česar je revidiran cilj 50 milijard ameriških dolarjev do leta 2025. Ruske naložbe v Indiji so koncentrirane v sektorjih, kot so nafta in plin, petrokemična industrija, bančništvo, železnice in jeklarstvo. Medtem se indijske naložbe v Rusiji osredotočajo predvsem na nafto in plin ter farmacevtske izdelke.
Indija in Rusija se pogajata o novi naložbeni pogodbi za krepitev trgovinskih in naložbenih vezi, ki bo nadomestila pogodbo iz leta 1994, ki se je končala leta 2017. Pogovori so se začeli julija 2024 po pogovorih med Modijem in Putinom v Moskvi. Nova pogodba bo zagotovila sodoben okvir, usklajen z modelom indijske dvostranske pogodbe o naložbah iz leta 2015, s poudarkom na zaščiti naložb in podpira cilj dvostranske trgovine v višini 100 milijard ameriških dolarjev do leta 2030.
Indija je spodbudila ruska podjetja, da vzpostavijo proizvodne enote v svojih industrijskih središčih, medtem ko je Rusija povabila indijske vlagatelje k sodelovanju v visokotehnoloških projektih.
Logistika in pomorska povezljivost
Vzhodni pomorski koridor Chennai-Vladivostok: Vzhodni pomorski koridor Chennai-Vladivostok (EMC) je uradno začel delovati in omogoča lažji transport nafte, hrane in strojev, kot je novembra napovedal Sarbananda Sonowal, minister za pristanišča, pomorski promet in plovne poti. Koridor bistveno skrajša čas prevoza tovora med Indijo in Daljnim vzhodom Rusije do 16 dni, s 40 na 24 dni, razdaljo pa skrajša za približno 40 odstotkov. EMC, ki je bil predviden med Vzhodnim gospodarskim forumom v Vladivostoku leta 2019, vzpostavlja neposredno morsko pot med Čenajem in Vladivostokom, ki pokriva razdaljo približno 10.300 km in poteka skozi strateške plovne poti, kot so Japonsko morje, Južnokitajsko morje in Malaška ožina.
EMC je pripravljen zagotoviti številne prednosti. Zmanjšuje logistične stroške s skrajšanjem časa in razdalje prevoza, saj tradicionalni Mumbai-St. Peterburška pot preko Sueškega prekopa traja 40 dni in obsega približno 16.066 km. Koridor naj bi spodbudil tudi indijski pomorski sektor, ki skrbi za približno 95 odstotkov državne trgovine po obsegu in 70 odstotkov po vrednosti, hkrati pa dopolnjuje cilje indijske pomorske vizije 2030, ki zajema več kot 150 pobud za posodobitev sektorja. Strateško gledano EMC poteka skozi Južnokitajsko morje, regijo, ključno za kitajsko pomorsko prevlado, in se povezuje z Vladivostokom, ki je blizu rusko-kitajske meje. Poleg tega podpira indijsko politiko Zakona o Daljnem vzhodu s ponujanjem večjega dostopa do ruskih virov in krepitvijo opore Indije v pacifiški trgovinski mreži. Koridor Chennai-Vladivostok tako krepi dvostransko sodelovanje in se usklajuje s širšimi geopolitičnimi in gospodarskimi cilji Indije.
Indijska pomorska vizija (MIV) 2030
Indija je začrtala naložbe v višini 82 milijard USD v projekte pristaniške infrastrukture do leta 2035, da bi okrepila svoj pomorski sektor. S tem je usklajen MIV 2030 – razvit v posvetovanju z več kot 350 javnimi in zasebnimi deležniki. Vizija 2030 zajema več kot 150 pobud v 10 ključnih temah, ki obravnavajo vsa področja pomorskega sektorja, od pristanišč in ladjedelnic do celinskih plovnih poti in trgovinskih organov.
Mednarodni prometni koridor sever-jug (INSTC) zajema tri glavne poti okoli Kaspijskega morja, vključno s transkaspijsko potjo. Ta pot povezuje ruska pristanišča, kot so Astrakhan, Olya in Mahačkala, z iranskimi pristanišči, kot so Bandar Anzali, Amirabad in Nowshahr, ki služijo kot glavni koridor za trgovino med Indijo in Rusijo.
INSTC skupaj s pristaniščem Chabahar ponuja evrazijskim državam alternativno pot za dostop do oceana, ki se razlikuje od kitajske pobude Belt and Road Initiative (BRI), ki posega v suverenost Indije s prehodom skozi Kašmir, ki ga zaseda Pakistan.
Severna morska pot
Oktobra 2024 sta Indija in Rusija sklicali prvo srečanje svoje delovne skupine za Severno morsko pot (NSR) v New Delhiju, na katerem sta razpravljali o vrsti pobud za sodelovanje. Te vključujejo usposabljanje indijskih mornarjev za polarno navigacijo, skupne arktične ladjedelniške projekte in določanje ciljev tranzita tovora na poti. Delovna skupina, ki ji sopredsedujeta Rajesh Kumar Sinha, dodatni sekretar na indijskem ministrstvu za pristanišča, pomorski promet in plovne poti, in Vladimir Panov, posebni predstavnik Rosatoma za razvoj Arktike, je bila ustanovljena po odločitvi med Modijevim obiskom v Moskvi julija 2024.
Med vrhom 9. julija sta Modi in Putin poudarila sodelovanje pri ladijskem prometu med Rusijo in Indijo prek NSR. Delovna skupina je od takrat pripravila memorandum o soglasju za razvoj tovornega prometa po tej arktični poti. Priznana kot najkrajša povezava med zahodno Evrazijo in Azijo-Pacifikom, je NSR strateško pomembna. Rosatom, ruska državna agencija za atomsko energijo, je bila leta 2018 imenovana za upravljavca infrastrukture te poti.
Naraščajoči pomen NSR je postal očiten glede na nenehne motnje tradicionalnih pomorskih poti skozi Sueški prekop in Rdeče morje zaradi geopolitičnih konfliktov. Takšne motnje so povečale stroške prevoza in zavarovalne premije. "Indija si ne more privoščiti pogostih prekinitev trgovanja in želi raziskati alternativne poti, ki prihranijo čas in zmanjšajo stroške," je pojasnil uradnik v pogovoru z mediji. Naraščajoča dvostranska trgovina med Indijo in Rusijo, ki je narasla s 7,5 milijarde ameriških dolarjev v letih 2016–17 na več kot 65 milijard ameriških dolarjev v letih 2023–24, predvsem zaradi uvoza nafte iz Indije, še povečuje potrebo po zanesljivih ladijskih koridorjih.
NSR je ključnega pomena za zagotavljanje nemotenega dostopa Indije do osnovnih dobrin, kot so premog, utekočinjeni zemeljski plin (LNG), gnojila in kontejnerski tovor. Prav tako se ujema s širšim interesom Indije za alternativne prometne koridorje, vključno z EMC Chennai-Vladivostok, za zagotovitev oskrbe z energijo iz Rusije. Indijska podjetja javnega sektorja, kot je Oil and Natural Gas Corporation (ONGC), ki imajo naložbe v naftna in plinska sredstva v ruskih regijah Sahalin in Tomsk, bodo imela znatne koristi. NSR ponuja izvedljivo rešitev za prevoz lastniške nafte neposredno v indijska pristanišča, kar zmanjšuje potrebo po prodaji teh sredstev zaradi logističnih omejitev, glede na poročanje Hindustan Timesa.
Indija-Rusija DTAA
Indijsko-ruski sporazum o izogibanju dvojnemu obdavčevanju (DTAA), ki velja od leta 1996, si prizadeva za odpravo dvojnega obdavčevanja in zmanjšanje davčnih utaj. Velja za posameznike in subjekte, ki prebivajo v obeh državah, in vključuje sodobne določbe za uskladitev z mednarodnimi standardi, kot so ukrepi za boj proti zmanjševanju davčne osnove in preusmerjanju dobička (BEPS).
Ključne značilnosti DTAA:
- Rezidentstvo in stalna poslovna enota: določa merila za rezidentstvo in določa pravila za stalne poslovne enote za dodelitev davčnih pravic.
- Obdavčitev dohodka: Omejitev stopenj davčnega odtegljaja za dividende, obresti in avtorske honorarje na 10 odstotkov, kar zagotavlja pravične davčne prakse.
- Odprava dvojnega obdavčevanja: Zagotavlja mehanizme, kot so davčni dobropisi in oprostitve za preprečevanje dvojnega obdavčevanja.
- Izmenjava informacij: krepi preglednost in skladnost z olajšanjem izmenjave informacij med davčnimi organi.
- Dejansko lastništvo: preprečuje zlorabo pogodbenih ugodnosti za umetno nižanje davčnih obveznosti.
Vplivi DTAA:
- Spodbujanje naložb: Zmanjšuje negotovost, spodbuja čezmejne operacije in pospešuje dvostransko trgovino.
- Preprečevanje davčnih utaj: izboljša skladnost z robustnimi mehanizmi za izmenjavo informacij.
- Zagotavljanje jasnosti: zmanjšuje spore z zagotavljanjem jasnih smernic, spodbujanjem zaupanja in sodelovanja.
Zaključek
Indijsko-rusko partnerstvo, zasidrano v okvirih, kot so posebno in privilegirano strateško partnerstvo, DTAA in prihodnji sporazum o zaščiti naložb, odraža trdno gospodarsko sodelovanje. Trgovinske in naložbene pobude, zlasti v energetiki, infrastrukturi in proizvodnji, postavljajo obe državi v položaj, da dosežeta ambiciozne cilje, vključno z dvostranskim trgovinskim ciljem 100 milijard ameriških dolarjev do leta 2030.
Potekajo razprave o povečanju indijskega izvoza z inovativnimi modeli sodelovanja. Pobude za povezljivost so postale ključne za dvostransko sodelovanje, s ključnimi projekti, vključno z mednarodnim prometnim koridorjem sever-jug in vzhodnim pomorskim koridorjem Chennai -Vladivostok. Poleg tega sta obe državi predani krepitvi sodelovanja pri razvoju Daljnega vzhoda Rusije in sodelovanju pri raziskavah, logistiki in usposabljanju v arktični regiji. To partnerstvo usklajuje usmeritev Rusije na Vzhod ter njene vire in tehnološke prednosti z vodilnimi indijskimi pobudami, kot sta Atmanirbhar Bharat in »Make in India«.
Vir objave: www.india-briefing.com
India Briefing je ena od petih regionalnih publikacij pod blagovno znamko Asia Briefing. Podpira ga Dezan Shira & Associates, vseazijsko, multidisciplinarno podjetje za profesionalne storitve, ki pomaga tujim vlagateljem po vsej Aziji, vključno s pisarnami v Delhiju, Mumbaju in Bengaluruju v Indiji.
Vir prevoda: https://infobrics.org/post/43271